Nieuwe Van Gogh buslijn tussen Amsterdam en Brabant

Busdienst verbindt schilderijen Van Gogh Museum met het erfgoed in Nuenen

Tegelijkertijd met de terugkeer van de twee gestolen Van Gogh’s in het Van Gogh MuseumZeegezicht bij Scheveningen uit 1882 en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen uit 1884-1885 - introduceren het Van Gogh Museum in Amsterdam en Van Gogh Brabant een busdienst tussen Amsterdam en Nuenen. Bezoekers aan het Van Gogh Museum kunnen op deze wijze op één dag zowel de schilderijen als daadwerkelijk het verbeelde erfgoed in Nuenen bekijken én bezoeken. De busverbinding start op 30 maart, de geboortedag van Vincent van Gogh, met een dagelijkse rit t/m 5 april en rijdt vervolgens wekelijks op zaterdag.

Afgelopen jaren is niet alleen de belangstelling voor het werk van Vincent van Gogh toegenomen maar ook voor zijn leven en zijn erfgoed. Om het bezoek aan deze vaak minder bekende locaties mogelijk te maken zijn de Brabantse Van Gogh locaties een samenwerking aangegaan met het Van Gogh Museum. Met de busverbinding en de introductie van een combiticket kunnen Van Gogh liefhebbers in Amsterdam nu op een heel laagdrempelige wijze kennismaken met het fraaie Van Gogh erfgoed in ‘Van Gogh Village’ Nuenen, vlakbij Eindhoven. In de provincie waar Vincent geboren is, het grootste deel van zijn leven heeft gewoond en maar liefst een kwart van zijn werk heeft gemaakt. De verbinding komt voort uit de intensieve samenwerking tussen de Nederlandse Van Gogh partners en marketingorganisaties NBTC Holland en VisitBrabant.

Unieke rol Van Gogh Museum
Niet alleen de totstandkoming van de busverbinding, ook de rol die het Van Gogh Museum speelt in de deze samenwerking is uniek. Het is voor het eerst dat het museum een ticket aanbiedt dat een museumbezoek combineert met een beleving in een andere provincie. Bezoekers die een combiticket kopen vertrekken om 9.00 uur met een bus uit Amsterdam naar Nuenen en sluiten hun dag af met een bezoek aan het Van Gogh Museum. Tickets kosten 99 euro p.p. en zijn behalve via het Van Gogh Museum te boeken bij Tour Company en internationale bookingportals als Expedia, Viator, Get your Guide. Van Gogh Brabant wil bij een succesvolle exploitatie het aantal ritten uitbreiden en ook meerdere Van Gogh-locaties aanbieden.

Extra Van Gogh beleving
Met een directe busdienst en het combiticket wordt een extra Van Gogh-beleving toegevoegd aan het museumbezoek, op slechts anderhalf uur rijden van Amsterdam. Veel plekken in Brabant herinneren nog aan Vincent van Gogh. Ze vertellen je over zijn kindertijd, zijn jeugd, zijn roots, zijn dromen, passies, liefdes en ervaringen. Ontdek in Brabant bijvoorbeeld waar Vincent zijn eerste tekenles had en waan je terug in de tijd van Van Gogh in Vincentre in Nuenen. Maar liefst 23 locaties in dit dorp herinneren aan Van Gogh; veertien daarvan zijn locaties die door hem zijn geschilderd of geschetst. De overige objecten zijn standbeelden of gebouwen met een bijzondere betekenis. Zo ook het Van Gogh-Roosegaarde fietspad. Gebaseerd op de Starry Night plaatste kunstenaar Daan Roosegaarde duizenden steentjes in het pad, die fonkelen in de duisternis.

_________________________________________________________________________________________________________________

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor meer informatie over dit bericht, neem contact op met Tamara Ernst, t. 06- 24 36 09 29 of tamaraernst@visitbrabant.com. Geïnteresseerd om mee te reizen met de eerste rit naar Vincent’s Homeland op 30 maart a.s.? Stuur me dan een mailtje uiterlijk 27 maart a.s.. Uiteraard staat de bus ook in de toekomst klaar voor een combi-bezoek!

Over Van Gogh Brabant
In Van Gogh Brabant hebben vijf erfgoedinstellingen in Brabant (Van Gogh Village in Nuenen, Vincents Tekenlokaal in Tilburg, de Van Goghkerk in Etten-Leur, het Vincent van Goghhuis in Zundert en Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch) de krachten gebundeld om de culturele erfenis van Van Gogh in Brabant te behouden en te delen. Hierin wordt in toenemende mate samengewerkt met Van Gogh Europe, een internationaal samenwerkingsverband tussen diverse instellingen in Nederland, België en Frankrijk dat zich inzet voor het behoud en de collectieve promotie van Van Goghs erfgoed.

Over Van Gogh Museum
In de vaste collectie stap je direct in Van Goghs wereld. Je ziet natuurlijk zijn meesterwerken, maar ook tekeningen en brieven. Je ontdekt de ideeën en ambities achter zijn kunst. Van Gogh ervoer het leven en de wereld op een intense manier en wilde met zijn kunst de grote thema’s van het bestaan - zoals angst, lijden, liefde en hoop - verbeelden. Je volgt de onafgebroken zoektocht van een kunstenaar die zichzelf voortdurend probeerde te verbeteren. Zo krijg je een nieuwe kijk op een kunstenaar die je misschien al dacht te kennen.