Rafelranden van Schoonheid

Het collectie-opdrachtenbeleid van het TextielMuseum biedt kunstenaars en vormgevers de mogelijkheid tot onderzoek en experiment. De tentoonstelling ‘Rafelranden van Schoonheid’ presenteert van 3 december 2016 tot 28 mei 2017 de resultaten hiervan: textiele installaties, interactieve beelden en films van Heringa/Van Kalsbeek, Bart Hess, Nan Groot Antink, Tanja Smeets en Karin van Dam. Balancerend op de grens van aantrekking en afstoting verleiden de werken tot kijken, maar roepen ze ook tegenstrijdige gevoelens op. De getoonde werken zijn allemaal gemaakt in het TextielLab, de bijzondere werkplaats van dit Tilburgse museum.

Kunstenaars
Onderhuidse gevoelens borrelen op bij het zien van het w…

Lees verder

Het collectie-opdrachtenbeleid van het TextielMuseum biedt kunstenaars en vormgevers de mogelijkheid tot onderzoek en experiment. De tentoonstelling ‘Rafelranden van Schoonheid’ presenteert van 3 december 2016 tot 28 mei 2017 de resultaten hiervan: textiele installaties, interactieve beelden en films van Heringa/Van Kalsbeek, Bart Hess, Nan Groot Antink, Tanja Smeets en Karin van Dam. Balancerend op de grens van aantrekking en afstoting verleiden de werken tot kijken, maar roepen ze ook tegenstrijdige gevoelens op. De getoonde werken zijn allemaal gemaakt in het TextielLab, de bijzondere werkplaats van dit Tilburgse museum.

Kunstenaars
Onderhuidse gevoelens borrelen op bij het zien van het werk van Bart Hess. De intense fysieke ervaring wekt licht ongemak op, maar fascineert ook enorm. De kronkelende beweging van zachtroze silicone zakken, verbonden met harige koorden, verhevigt als je dichterbij komt. Het monumentale speelse ‘Armor’ van Heringa/Van Kalsbeek is verleidelijk mooi aan de voorkant, maar rauw en imperfect aan de achterzijde. Deze spanning tussen aantrekking en afstoting is kenmerkend voor het werk van Heringa/Van Kalsbeek.

Tanja Smeets’ installaties lijken langs muren en plafonds de ruimte in te groeien. Voor ‘Nebula and the Soft Machine’ combineerde Smeets laser- en breitechnieken, wat uiteindelijk de suggestie wekt dat de installatie uitgroeit tot een oneindig landschap. Nan Groot Antink, bekend vanwege haar gebruik van natuurlijk kleurstoffen, selecteerde lokale verfplanten die ze op opvallende wijze combineert met de reden waarom Tilburgers rond carnaval “kruikenzeikers” genoemd worden. Karin van Dams ‘The Polyp Form of the Red Eye Medusa 2’ is geïnspireerd op de verleidelijke maar dodelijke schoonheid van de Red Eye Medusa kwal, wat een onheilspellend beeld oplevert.

TextielMuseum
Het TextielMuseum ligt in het Tilburgse museumkwartier, met het openbaar vervoer makkelijk bereikbaar met buslijn 5, en ongeveer een kwartier vanaf het NS-station Tilburg. Je auto kun je gratis parkeren in de omgeving van het museum.

Lees minder

Contact

Adres:
TextielMuseum
Goirkestraat 96
5046 GN Tilburg
Plan je route
Afstand:
({{distance}} {{unit}} vanaf jouw locatie)

Wanneer

  • elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag t/m 28 mei 201710.00 - 17.00 uur
  • elke zaterdag en zondag t/m 28 mei 201712.00 - 17.00 uur
  • Maandags gesloten

Locatie

Reviews

Lees de ervaringen van bezoekers

Bekijk de reviews van bezoekers die al een bezoek aan deze locatie hebben gebracht.

Bekijk alle reviews op tripadvisor

Wat vind jij?